Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ), İstiklal Marşı’nın kabulünün 99. yıl dönümü “Hakk’ın Sesi Mehmet Akif” konulu panele ev sahipliği yaptı.
Prof. Dr. Mete Cengiz Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen panele BUÜ Rektörü Prof. Dr. Ahmet Saim Kılavuz, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ferudun Yılmaz, Fen-Edebiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Cafer Çiftçi, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanı Hatice Şahin, akademisyenler ve öğrenciler katıldı. Paneli Fen-Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hasan Basri Öcalan yönetti. Türk Dili ve Edebiyat Bölüm Başkanı Prof. Dr. Alev Sınar Uğurlu, Nilüfer İlçe Milli Eğitim Müdürü Mustafa Muharrem, İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Öğr Ali İhsan Akçay konuşmacı olarak yer aldı.
Panelin moderatörlüğünü yürüten Prof. Dr. Hasan Basri Öcalan, öğrencilerin Akif’i anlamak konusunda daha detaylı araştırmalar yapabileceğini ve bunun için çok sayıda basılı kaynak olduğunu vurguladı. Vatan, istiklal ve istikbal konularında günümüzde daha fazla düşünülmesi gerektiğine inandığını aktaran Öcalan öğrencilere; “Bu anlamda İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönem, şartlar ve o şartlarda bu marşı yazan Mehmet Akif kimdir diye iyi araştırmak gerekiyor. Bu konuda çok fazla kitap var. Bunlardan bulabildiklerinizi alın, araştırın ve inceleyin. Hepimizin iyice anlaması gereken bir konudur” diye konuştu.
İSTİKLAL MARŞI, TÜRK MİLLETİNİN ORTAK DEĞERLERİNİ İFADE EDER
Panelin ilk konuşmacısı Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı Prof. Dr. Alev Sınar Uğurlu oldu. İstiklal Marşı’nın tüm ruhunu yazıldığı dönemin şartlarından alan bir metin olduğunun altını çizen Prof. Dr. Alev Sınar Uğurlu; “İstiklal marşları, milletlerin varoluş belgeleridir. Bu marşlarda bir milletin tüm fertlerinin üzerinde anlaştığı ortak değerler ifade edilir. Bizim istiklal marşımız da Türk milletinin ortak değerlerini ifade eder ve bir kültür şiiridir. Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı’nı yazarken dini kaynaklardan, siyasi kaynaklardan, sosyal kaynaklardan beslenerek bu metni kaleme almıştır. Bu marş, Türk milletinin bağımsızlık aşkının en büyük ifadesidir. İstiklal Marşımız, bizim milli değerlerimizi koruma ve devam ettirme azmimizi yansıtır” dedi.
AKİF’İ ANLAMAK İÇİN ONUN YAŞADIĞI DÖNEMİ İYİ İNCELEMEK GEREKİR
Nilüfer İlçe Milli Eğitim Müdürü Mustafa Muharrem ise konuşmasında Mehmet Akif Ersoy’un hayatı, edebi ve sosyal birikimleri üzerine analizler yaptı. Akif’i anlayabilmek için farklı alanlarda yaptığı çalışmaları ve yaşantısını iyi incelemek gerektiğini aktaran Mustafa Muharrem, şairin şiir yazarken aruz vezninde ısrar ettiğine vurgu yaptı. Muharrem; “İşin tuhaf tarafı şudur; Fuzuli’nin veya dönemindeki şairlerin kullandığı aruzundan farklı olarak tamamen gündelik dilin birebir karşılığı olabilecek yeni bir aruz geometrisi meydana getiriyor” şeklinde konuştu. Dr. Öğr. Üyesi Ali İhsan Akçay da paneldeki konuşmasında Türk milletinin dini ve kültürel kodlarının İstiklal Marşı’nda kodlandığını vurguladı. Akçay; “Akif bu marşı bir divan şairi gibi yazabilirdi. Ancak yazmadı. Çünkü yazdığı dönemin şartlarından dolayı gazel yazmanın zamanı olmadığını düşünüyordu. Çünkü bütün derdi, bu medeniyet buhranını aşmak ve milleti tekrar istiklaline kavuşturmak olan bir şairdi” dedi.
Anasayfaya Dön Son Haberler Haber Arşiv