Toplumun ihtiyaçlarına çözüm bulacak, problem çözme becerisine sahip, karşılaştığı durumlar konusunda analitik düşünebilen, teknolojileri aktif kullanabilen ve gerektiğinde teknolojiler üreten, yenilikçi ve hayal gücünü kullanabilen bireyler yetiştirebilmek amacıyla ABD’de başlatılan STEM (Science-Fen, Technology -Teknoloji, Engineering -Mühendislik ve Mathematics-Matematik) Eğitimi’nin teorik temellerini oluşturmak amacıyla ülkemizde bir proje başlatıldı.
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ahmet Kılınç’ın yürüttüğü, “Oxford ve ODTÜ’de görev yapan Fen Bilimleri, Matematik, Mühendislik ve Felsefe bölümü öğretim üyelerinin STEM Eğitimi ile İlgili İnançları ve Deneyimleri” adlı Bilimsel Araştırma Projesiyle, STEM Eğitiminin dünyada ve Türkiye’de özellikle ilk ve orta öğretimde uygulanabilirliği araştırılıyor.
Oxford Üniversitesinden Prof. Dr. Bhaskar Choubey ile Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Araştırma Görevlisi Mehmet Demirbağ’ın da yardımcı araştırmacı olarak görev yaptığı proje sonuçlandığında, STEM eğitimi için teorik bir model oluşturulması düşünülüyor.
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ahmet Kılınç konuyla ilgili şu bilgileri verdi:
“STEM aslında fizik, kimya, biyoloji ve matematik gibi temel bilimler ve mühendislik alanlarında eğitim almak isteyenlerin giderek azalması üzerine ABD tarafından geliştirilen bir modeldir. Ayrıca bu modelde bireylerin STEM okuryazarı olmaları da hedeflenmektedir. İlk ve orta dereceli okullarda uygulanan STEM eğitiminde öğrencilerin mühendislik ve teknoloji ilkeleri çerçevesinde fen ve matematik öğrenmeleri ve öğrenimlerini belli ürünlerle ilişkilendirmeleri hedeflenmektedir. Bu sayede belirtilen alanlardaki mesleklere öğrencilerin daha fazla oranda başvurması ve STEM okuryazarı bireyler olarak toplumda roller almaları düşünülmektedir. Ülkemizde de benzer şekilde fen, matematik ve mühendislik alanlarına ilginin giderek azaldığı gözlenmektedir. Ancak bu ilgi azlığı, Amerika’da bu alanların ‘okuması zor’ olarak algılanmasından, ülkemizde ise mezuniyet sonrası ‘iş bulamama’ kaygısından kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla farklı ülkeler aynı sorunu farklı nedenlerden dolayı yaşamaktadırlar. Bu noktada amacımız STEM alanlarındaki lider bilim insanlarının görüşlerini alarak STEM eğitimi için teorik bir model geliştirmek ve bu modeli farklı ülkeler için farklı şekillerde önermektir.”
LİDER BİLİM İNSANLARIYLA GÖRÜŞÜLDÜ
Projede, Dünya’da STEM eğitiminin nasıl olması gerektiğini bulmaya çalıştıklarını anlatan Doç. Dr. Ahmet Kılınç, “STEM alanlarında lider bilim insanlarını Oxford ve ODTÜ’den seçtik. Fizik, kimya, biyoloji, matematik, mühendislik ve felsefe alanlarından çoğunluğu profesör 32 bilim insanıyla birebir görüştük. Şu an görüşmeleri analiz ediyoruz. Ön analizlerimizden farklı ülkeler için uygun bir STEM eğitiminin şekillendirilmesi noktasında önemli bilgiler elde ettiğimizi söyleyebilirim. Üreteceğimiz teorik modelin hem ülkemizde hem de dünyada siyasilerin, karar vericilerin, bilim insanlarının, öğretmenlerin, öğrencilerin ve ailelerin ilgisini çekeceğini düşünüyoruz” diye konuştu.
Anasayfaya Dön Son Haberler Haber Arşiv